Wentylatory WE: innowacje na rzecz oszczędności energii
Co oznacza termin silnik EC?
Silnik DC = silnik komutowany elektronicznie
Silnik DC to bezkomutatorowy silnik prądu stałego z magnesami trwałymi osadzonymi w wirniku i komutacją elektroniczną. Silnik elektronicznie komutowany to silnik bezszczotkowy, którego zasada działania jest analogiczna do struktury pracy silnika prądu stałego.
Zasada działania silnika EC
Płynność i precyzję regulacji prędkości obrotowej silnika EC zapewnia wbudowana elektronika komutacyjna - regulator. Pole magnetyczne wytworzone przez magnesy trwałe wbudowane w wirnik reaguje na zmianę wektora pola magnetycznego poprzez zmianę strumienia napięcia w uzwojeniu stojana.
Sterownik w sposób ciągły oblicza i dostarcza wymaganą polaryzację do uzwojenia stojana, aby jak najdokładniej sterować prędkością wirnika. Silnik wrażliwie reaguje na zmiany sygnałów sterujących (prąd 4-20mA lub potencjał 0-10V) i zapewnia obrót wirnika z żądaną prędkością przy możliwie najniższym koszcie energii.
Podłączenie odbywa się bezpośrednio do źródła prądu stałego lub poprzez moduł przełączający - do źródła prądu zmiennego (220V, 380V). Poprzez magistralę lub interfejs urządzenia, grupy wentylatorów mogą być sterowane przez PC lub PDA.
Wentylatory opracowane na bazie silników EC są powszechnie nazywane wentylatorami EC. Dzięki precyzyjnej reakcji na sygnały, wentylatory EC płynnie zmieniają prędkość obrotową i zapewniają dostarczenie wymaganej w danym momencie ilości powietrza.
Elektrycznie komutowane silniki EC są obecnie najbardziej obiecującym i energooszczędnym rozwiązaniem do zastosowania w różnych systemach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Silniki EC charakteryzują się wysoką sprawnością i optymalną kontrolą w całym zakresie prędkości obrotowych.
Wentylatory EC to inteligentna technologia! Wyróżnia się optymalnym sterowaniem silnikiem, wysoką wydajnością dzięki wbudowanej elektronice sterującej.
Co może zrobić wentylator EC?
Wentylatory EC wyróżniają się oszczędnym wykorzystaniem energii i doskonałymi możliwościami sterowania.
Uruchomione przez energooszczędne silniki wentylatory EC posiadają elektroniczne sterowanie (komutator), które jest zawsze ustawione na optymalną pracę. Dzięki temu silniki te pracują synchronicznie, bez poślizgu, a więc nie ponoszą żadnych strat. Oznacza to, że sprawność energetyczna silników EC jest wyższa niż wentylatorów AC.
Dzięki wbudowanej elektronice sterującej, silniki EC mogą płynnie regulować liczbę obrotów i elastycznie dostosowywać się do zmian wymaganej ilości powietrza, zachowując tym samym wysoki współczynnik sprawności. Dlatego przy tej samej wydajności w zakresie ilości powietrza zużywają znacznie mniej energii niż napędy AC.
Kolejną cechą szczególną silników EC jest ich potencjał oszczędności energii nie tylko przy pełnym obciążeniu, ale przede wszystkim przy obciążeniu częściowym. W zakresie obciążenia częściowego tracą one znacznie mniejszą sprawność (TAC) w porównaniu z silnikami asynchronicznymi o tej samej mocy.
Kolejnym aspektem środowiskowym związanym z systemami uzdatniania powietrza i klimatyzatorami jest poziom hałasu. Tutaj silniki EC również okazują się zaletą, ponieważ podczas pracy generują mniejszy hałas i wibracje.
Budowa silnika EC
Zalety wentylatorów EC
Duży potencjał oszczędności energii
- Oszczędność energii, ścisła kontrola, poprawiona charakterystyka aerodynamiczna wirnika wentylatora z napędem bezpośrednim.
Zintegrowany elektroniczny system sterowania silnikiem.
- Dostępność urządzeń do regulacji prędkości obrotowej, sterowania, monitorowania i tworzenia sieci.
- Brak obciążeń udarowych w przeciwieństwie do silników AC.
- Wyższa sprawność (do 90%), niższy pobór ciepła.
- Kompaktowy silnik / brak urządzeń zewnętrznych takich jak przemienniki częstotliwości i transformatory.
- Mniejsze zużycie kabli / mniej miejsca w obudowie.
- Zintegrowany filtr EMC i filtr hałasu.
- Dostosowanie wydajności wentylatorów w zależności od środowiska dzięki kontroli i regulacji wentylatorów (stały napęd lub stała głośność).
Konserwacja i długotrwałe utrzymanie nie są wymagane.
- Stosowane są standardowe jednostki wtykowe.
- Zwiększona niezawodność dzięki zmniejszeniu liczby komponentów.
Niski poziom hałasu i wibracji.
- bardziej zwarta konstrukcja silnika i koła wentylatora, mniejsze zapotrzebowanie na miejsce, bardziej bezpośredni przepływ powietrza, lepsze odprowadzanie ciepła, mniejsza emisja hałasu
- Hałas silnika praktycznie nie występuje przy pracy z częściowym obciążeniem
Wszechstronność zastosowania silników EC
- możliwość pracy w 50 i 60 Hz na całym świecie
- szerszy zakres napięć (1 ~ 200 ... 277 V AC lub 3 ~ 380 ... 480 V AC)
- Działanie nie zależne od ilości przyłączy
Dzięki kontroli i regulacji wentylatorów (stały napęd lub stała głośność).
Efektywność energetyczna
- Ilość faktycznie zużytej energii jest znacznie wyższa niż w przypadku silników momentowych.
Kompaktowa konstrukcja
- Elektronika sterująca jest już zintegrowana i dlatego jest niepozorna.
Przykładowo: wymiary wentylatorów EC są znacznie bardziej kompaktowe i wymagają mniejszej przestrzeni montażowej.